Chlapeček s elektronickou knížkou

Pošlete hračky do druhého kola

Už jste slyšeli o “udržitelném hraní” a Druhém kole, díky němuž můžete hračky, ze kterých už vaše děti vyrostly, poslat do další rodiny? Kdo řekl ne, čte honem dál. Kdo řekl ano, čte také dál, protože článek je nejen o Druhém kolu, ale také o tom, jak správně odstartovat a udržet společensky / environmentálně prospěšné podnikání. Povídala jsem si o tom všem s Pavlínou Švejdovou v 16. epizodě podcastu Žít udržitelně.

Projekt Druhé kolo má za cíl prodloužit dětským hračkám život(nost), přenést radost z hračky do dalšího dětského pokojíčku, ušetřit v rodinném rozpočtu a hlavně pomoci naší planetě. Maminky a tatínci mohou hračky, které jsou v bezvadném stavu, kvalitní a stále moderní, předat do komisního prodeje na www.druhekolo.cz. Přesný popis toho, jak vše funguje si pročtěte ZDE

A jak Pavlína k projektu přišla? 🙂 U Pavlí se zrodil projekt zcela přirozeně. Bydleli s malou dcerkou v nevelkém pražském bytě. Hračky, se kterými si dcerka stihla pohrát jen chvilku (díky rychlému růstu dětí hlavně v předškolním věku), bylo třeba vyřazovat, jinak se do bytečku opravdu nešlo vejít. Ale co s nimi? Vždyť na jejich výrobu, dopravu se spotřebuje tolik zdrojů a přírodních materiálů! 

Pavlína věděla, že s tím se rozhodně dá něco dělat. Druhé kolo založila právě na principech cirkulární ekonomiky, která usiluje o to, abychom zdroje a suroviny (kterých máme rozhodně omezeně) používali co nejdéle, znovu a znovu, nebo jim vymysleli další nové využití. Původně se zaobírala myšlenkou půjčovny hraček, ale nápad se posunul k druhé šanci pro hračky.

Zúčastnila se totiž akcelerátoru 3-2-1 dílna, který jí doslova otevřel oči, co se týká nastartování a fungování společensky prospěšného či odpovědného podnikání. A tak pokud máte nějaký svůj nápad a nevíte, jak jej rozjet, určitě zpozorněte. 

Akcelerátor začíná úvodní schůzkou, na základě které se rozhodně, zda budete se svým projektem vybráni. Pokud ano, následují workshopy a semináře, včetně výuky nastavení “business modelu”, finančního plánování, zlepšení sebeprezentace, sebepoznání, schopnosti identifikování správných lidí, se kterými podnikání rozjet a sdílet. Workshopy a semináře vždy vedou osobnosti z praxe, které se rozhodly mladým projektům pomáhat. Závěrem vás čeká individuální schůzka s mentorem – rozhovor, během něhož si můžete svůj projekt definitivně doladit.

Ptala jsem se Pavlíny – proč mít mentory? A odpověď je vcelku logická. Mentor vám nastaví to správné zrcadlo. Nespoléhejte proto na názory vaší rodiny, kamarádů a blízkého okolí. Mají vás rádi a asi vám neřeknou “objektivní” pravdu. Navíc nemusí mít v daném oboru takové zkušenosti. Proto Pavlí doporučuje mentory všem, ideálně se s nimi scházet pravidelně v průběhu vývoje a přípravy projektu. 

Liší se nějak podnikání ve společensky prospěšné oblasti od klasického komerčního? Například v přístupu ke komunikaci a propagaci na sociálních sítích? Vězte, že v online komunikaci se oba přístupy neliší. Jste na stejné startovní čáře s klasickým podnikáním. A právě online komunikace je jednou z prvních a dost možná i levnějších cest, jak o sobě dát vědět do všech koutů republiky. 

Pozor, je ale spousta věcí, které musíte promyslet, než začnete investovat do online reklamy. Obecně se doporučuje sestavit si marketingovou strategii. Můžete určitě volit pomoc odborníka, nebude však zadarmo. Anebo se můžete samovzdělávat a sbírat v této oblasti více a více informací. 

Klíčové pro vás je umět si představit si svého typického zákazníka. V marketingu se mu říká “persona”. Tato fáze je velmi důležitá. Musíte přece vědět, ke komu mluvíte, a vyloženě si ho prosím popište: kde bydlí, jaké má asi zaměstnání, životní standard, rodinnou situaci, vzdělání, zájmy, apod. Nalepte si svého zákazníka někam na oči a veškerou komunikaci k němu směřujte. 

Pavlína vřele doporučuje se se zástupcem své “cílovky” osobně sejít a získat zpětnou vazbu na váš projekt. Přesně toto byl krok, do kterého se jí chtělo asi nejméně. Ale jak pěkně v podcastu Pavlína řekla: “Toho, čeho se v životě nejvíce bojíte, a překonáte to, přesně to vás nejvíce posune.” A aby byl projekt dlouhodobě udržitelný, měl by rozhodně mít pro vaši cílovou skupinu nějaký užitek. Ideálně takový, za který jsou vaši příznivci ochotni zaplatit.

Cennou zpětnou vazbu samozřejmě získáte i od svého mentora. Ten vám ale nenabídne jednoznačné řešení, spíše vás nasměruje a pomůže vám “podnikatelsky” přemýšlet. Mentor za vás nic nevymyslí, tou cestou trnitou musí jít každý sám za sebe. 

Poslechněte si proto celou 16. epizodu podcastu Žít udržitelně s Pavlínou Švejdovou. My s Pavlí doufáme, že, pokud jste doteď se svým nápadem váhali, i tato epizoda vás “postrčí” tím správným směrem.

Mojí vášní je udržitelnost a permakultura. Žiji v respektu a souladu s přírodou a pomáhám s tím i druhým. Inspiruji příběhy, a dávám tak jasný “návod k použití”. Udělejte se mnou první kroky a žijte udržitelně. Přečtěte si můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.